Kiinteistörekisterin laadunparannus 2023-2024

Asuminen ja ympäristö » Rakentaminen » Kiinteistörekisterin laadunparannus

Kiinteistörekisterin laadunparannus 2023-2024

 

Isokyrön kunta on toteuttanut alueellaan kiinteistörekisterin laadunparannus -hankkeen
vuosina 2023 - 2024, Tällä varmistettiin kunnan alueella olevien kiinteistöjen ja kiinteistönomistajien mahdollisimman tasavertainen kohtelu.


Hankkeella parannettiin kiinteistöillä sijaitsevien rakennusten tila- ja ominaisuustiedoista koostuvaa, kunnan ylläpitämää rakennus- ja huoneistorekisteriä.

 

Porrastetun tiedon keruun takia monen eri kiinteistön omistaja saattaa saada kyselyn useammin kuin kerran.

 

Hankkeen lähtökohdat

 

Hankkeessa verrattiin kunnan nykyistä rakennus- ja huoneistorekisteriä sekä Digi- ja viestintäviraston (DVV) että verottajan aineistoihin. Mikäli tietokantojen välillä on ristiriitoja, lähetetään kiinteistönomistajille kyselylomake, jolla kiinteistön omistaja tai edustaja ilmoittaa kiinteistöllä sijaitsevien rakennusten lukumäärän, käyttötarkoitukset, kerrosalat ja rakennusten ominaisuudet. Lomakkeiden lähetys tehdään porrastetusti, jotta jatkokäsittely toimistotyönä olisi mahdollisimman sujuvaa. Projektin yhteydessä tarkastetaan myös osoitejärjestelmän paikkansapitävyys sekä päivitetään sitä tarvittaessa.

 

Kysely koski vain Isokyrön alueella olevia kiinteistöjä.

 

Omistajien ilmoittamia tietoja verrattiin nykyiseen kuntarekisterin aineistoihin, ilmakuviin ja tämän pohjalta päätetään kiinteistöllä tehtävän mittauskäynnin tarpeellisuudesta.
Palautumattomien kyselyiden kohdekiinteistöillä suoritettiin mittauskäynti.

 

Mittauskäynnit (Maankäyttö- ja rakennuslaki 183§)

 

Ilmoitettujen tietojen ja olemassa olevien rakennusrekisterien tiedot tarkistettiin tarpeen vaatiessa mittaamalla.


Jos omistajatiedot olivat saatavissa, mittauskäynneistä ilmoitettiin etukäteen kiinteistön omistajalle ja hänelle varataan mahdollisuus olla paikalla mittauskäynnin aikana (Hallintolaki 39 §).

 

Mittauskäynnillä kiinteistön alueella käy mittaajat, jolla on kuvallinen henkilökortti, jotta kiinteistön omistaja voi varmistua käynnin liittymisestä kiinteistörekisterin laadunparannus -hankkeeseen.

 

Rakennusten alatiedot lasketaan rakennuksen ulkomittojen mukaan. Rakennuksista saatetaan ottaa digitaalinen kuva rakennuksen käyttötarkoituksen selvittämiseksi. Rakennuksen ulkomittojen mittaus tapahtuu laseretäisyysmittarilla ja mittanauhalla. Mittauskäynnillä ei mennä sisälle rakennuksiin, vaan kaikki mittaukset tapahtuvat rakennusten ulkopuolelta.

 

Mikäli kiinteistön omistaja kieltää suorittamasta projektiin liittyviä mittauksia kiinteistönsä alueella, poistuu mittausryhmä paikalta. Tarkastus suoritetaan tällöin viranomaistyönä maankäyttö- ja rakennuslakiin perustuvin keinoin. (Maankäyttö- ja rakennuslaki 184§).


Mittauskäyntien yhteydessä mahdollisesti havaittavien luvattomien rakennusten, sekä laajennusten osalta toimitaan kuten maankäyttö- ja rakennuslaissa on säädetty ja ohjeistetaan ottamaan yhteyttä kunnan rakennustarkastajaan.

 

Kunta toimittaa tarkistuksessa kerätyt muuttuneet tiedot Digi- ja viestintävirastolle sekä verohallinnolle. Kiinteistönomistajan tulee tarkistaa mahdollisesti muuttuneet tiedot verotoimiston lähettämästä vuosittaisesta kiinteistöveropäätöksestä.

 

Rakennusten tiedot päivitetään järjestelmään käyttäen DVV:n, verottajan ja kunnan rakennustietojärjestelmän tietoja, ilmakuvia sekä kiinteistön omistajalle lähetettävää paperista kyselylomaketta. Alkuperäisten rakennuslupien kohdentaminen ei monesti ole mahdollista, joten rakennusten käsin mittaaminen on tärkeää!

 

Lomakkeeseen merkitään kiinteistöllä tai sillä rakennuspaikalla olevien kaikkien rakennusten tiedot, huolimatta käyttötarkoituksesta tai omistussuhteesta. Ilmoita myös kiinteistöllä olevat yhdyskuntatekniikan rakennukset, muuntamot ja mastot. Jos pihaa tai rakennuspaikkaa halkoo useampi erillinen kiinteistöala, ilmoita pihan tai rakennuspaikan kaikki rakennukset.

 

Kirjeen liitteenä on kiinteistötietojen ilmoituslomake, jonka kiinteistön omistaja(t) on palautettava täytettynä ja allekirjoitettuna oheisessa palautuskuoressa kolmen viikon kuluessa. Postimaksu on maksettu valmiiksi. Tietoturvasyistä johtuen lomakkeen palautusta sähköpostiliitteenä ei suositella ilman salauspalvelua.

 

 

Haluatko kysyä luvituksen tarpeesta tai sopia jo olemassa olevan luvan tilanteesta?

Lähetä viesti rakennustarkastaja Antti Lammille www.lupapiste.fi neuvontapalvelun kautta. Viestin lähettäminen Lupapisteen kautta ei edellytä luvan hakemista, mutta palvelun käyttö vaatii rekisteröitymisen.

 

Rakentamista ohjaava rakennusjärjestys löytyy rakennusvalvonnan sivuilta:

https://isokyro.fi->asuminen-ja-ymparisto->rakentaminen->rakennusvalvonta

 

Antti Lammi

rakennustarkastaja

antti.lammi(at)isokyro.fi

p. 050 561 0459

 

Isonkyrön kunta                                                         

Pohjankyröntie 136 | 61500 Isokyrö