Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt
Perusopetuksen tehtävänä on tarjota kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet hyvään kasvuun ja oppimiseen. Suunnitelmallisesti toteutetut oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt antavat kestävän pohjan sekä oppimiselle että oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämiselle. Niiden tarkoituksena on turvata kaikille oppilaille mahdollisuus suorittaa perusopetuksen oppimäärä.
Oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä tarkoitetaan
· oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetuksen järjestämistä jaopetuksen eriyttämistä
· eri oppiaineiden ja tiedonalojen kieltä avaavaa kielitietoista opetusta
· opetusryhmien muodostamista siten, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa
· pedagogisia ratkaisuja, joilla tukea tarvitsevien oppilaiden lisäksi huomioidaan myös oppilaat, jotka etenevät opinnoissaan tavoitekokonaisuuksittain
· opettajan kykyä huomioida riittävästi opetusryhmän tarpeet ja vahvuudet
· oppilaiden kanssa työskentelevien koulunkäynninohjaajien ja muun henkilöstön hyödyntämistä oppilaiden koulunkäynnin ja opetukseen osallistumisen tukena
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt luovat pohjan laadukkaalle perusopetukselle, ryhmäkohtaisille tukimuodoille ja oppilaskohtaisille tukitoimille.
Ryhmäkohtaiset tukimuodot
Ryhmäkohtaisia tukimuotoja tarjotaan suunnitelmallisesti koko lukuvuoden ajan osana koulun perustoimintaa oppimisen edellytyksiä tukevien opetusjärjestelyiden lisänä. Isonkyrön kunta on varannut ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteuttamiseen lukuvuosittain opetussuunnitelmaan perustuvassa suunnitelmassa yhteensä vähintään 0,122 opetustuntia viikossa koulun oppilasta kohden. Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat ensisijaisia tukimuotoja ja kaikkien oppilaiden oikeus. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja voidaan tarjota erilaisin tarkoituksenmukaisin ryhmittelyin esimerkiksi samanaikais- ja yhteisopetuksena. Ryhmäkohtaiset tukimuodot mahdollistavat myös vertaisoppimisen. Oppilasta opettavat opettajat arvioivat yhdessä oppilaan työskentelyä, oppimista, osaamista ja käyttäytymistä. Ryhmäkohtaiset tukimuodot järjestetään ja niitä muutetaan tarvittaessa oppilaiden tuen tarpeiden mukaisesti.
Ryhmämuotoisia tukimuotoja ovat opettajan antama yleinen tukiopetus, opettajan antama opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä.
* Yleinen tukiopetus on ennakoivaa ja täydentävää opetusta. Sitä voidaan toteuttaa yhdessä toisen opettajan kanssa oppituntien aikana, erisuuruisilla ja joustavasti jaetuilla ryhmillä tai oppituntien ulkopuolella.
* Opetuskielen tukiopetus on kielellistä tukea tarvitsevien oppilaiden kielitietoista opetusta. Sitä toteutetaan samoin periaattein kuin yleistä tukiopetusta. Sen tarkoituksena on avata oppiaineiden ja tiedonalojen kieltä ja käsitteistöä.
* Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä järjestetään siten, että se tukee ja täydentää muuta opetusta ja mahdollistaa oppilaiden tarpeiden huomioimisen osana opetusryhmän opetusta. Se on ensisijaisesti ryhmäkohtainen tukimuoto, ja sitä ei kohdenneta yksittäisen oppilaan vaan tietyn oppilasryhmän tai koko opetusryhmän oppimisen tuen tarpeiden mukaisesti.
Ryhmäkohtaisia tukimuotoja tulee käyttää monipuolisesti ja pitkäjänteisesti ennen oppilaskohtaisiin tukitoimiin siirtymistä. Oppilaan tulee osallistua ensisijaisesti ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin voidakseen siirtyä oppilaskohtaisiin tukitoimiin.
Oppilaskohtaiset tukimuodot
Oppilaalla on oikeus saada oppilaskohtaisia tukitoimia viipymättä, jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä tukemaan hänen oppimistaan tai koulunkäyntiään ja hän tarvitsee säännöllisiä tukitoimia. Oppilaskohtaisten tukitoimien tarpeen arviointi käynnistyy, kun oppilasta opettavat opettajat toteavat, että ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä tukemaan oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä. Oppilas ja hänen huoltajansa voivat myös tuoda esiin havaintonsa ryhmäkohtaisten tukimuotojen riittävyydestä.
Tuen tarpeen arvioinnin tekevät oppilaan opettajat. Jos oppilaan tuen tarpeen arviointi vaatii monialaista osaamista, osallistuvat tukitoimien tarpeen arviointiin tarvittaessa opettajien lisäksi opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaiset tai muut asiantuntijat. Oppilaan omat näkökulmat ja ajatukset selvitetään ja otetaan huomioon hänen ikänsä ja kehityksensä edellyttämällä tavalla. Oppilaan huoltajalle annetaan mahdollisuus osallistua tuen tarpeen arviointiin.
Oppilaskohtaisen tuen tarpeen arvioinnin pohjalta laaditaan oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskeva suunnitelma. Suunnitelman laativat oppilaan opettajat yhteistyössä oppilaan ja hänen huoltajansa kanssa. Sivistystoimenjohtaja tekee tukea koskeva hallintopäätöksen oppilaalle annettavista oppilaskohtaisista tukitoimista. Mikäli oppilaan tilanne ja tuen tarve muuttuvat oleellisesti, tehdään uusi tukea koskeva päätös. Oppilaan huoltajaa kuullaan tukea koskevaa päätöstä tehtäessä.
Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä, erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä, erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa ja perusopetuslain 31 §:n 1 momentin nojalla oppilaalle annettavat oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet.
* Erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä tarkoittaa pitkäkestoista, esimerkiksi lukukauden tai - vuoden pituista jaksoa, jolloin yhden oppiaineen opetustunneista alle puolet on erityisopettajan antamaa opetusta.
* Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä tarkoittaa tilannetta, jossa yhden oppiaineen opetustunneista yli puolet tai kaikki on erityisopettajan antamaa opetusta. Tällöin oppilaan katsotaan oppimisvalmiuksistaan tai oppimisen edellytyksistään johtuen hyötyvän erityisopettajan tai eritysluokanopettajan antamasta opetuksesta pienryhmässä yhden tai useamman oppiaineen opetuksessa.
* Erityisluokanopettajan antama opetusta erityisluokassa tarkoittaa tilannetta, jossa oppilas opiskelee erityisluokassa. Osa opetuksesta voidaan toteuttaa inklusiivisten periaatteiden mukaisesti yhteistyössä niin, että oppilaan osallistuminen muiden opetusryhmien opetukseen on mahdollista.
Muita oppilaskohtaisia tukitoimia ovat tulkitsemispalvelut, oppilaskohtaiset avustajapalvelut ja opetukseen osallistumisen edellyttämät apuvälineet, joiden tarpeesta tulee tehdä tukea koskeva arvio, suunnitelma ja hallintopäätös.
Oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä voidaan samanaikaisesti tukea sekä ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla että oppilaskohtaisilla tukitoimilla.
Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen
Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamisessa on kyse oppilaan perusoikeuksien rajaamisesta. Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista voidaan poiketa kolmella tavalla. Nämä ovat opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain, oppiaineen oppimäärän rajaaminen sekä tilapäinen vapauttaminen oppimäärän opiskelusta terveydellisistä syistä. Tarpeesta tulee tehdä tukea koskeva arvio, suunnitelma ja hallintopäätös.
* Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain mahdollistaa oppilaskohtaisesti vuosiluokan oppimäärää nopeammin tai hitaammin etenevän opiskelun. Hitaammin etenevälle oppilaalle on tullut antaa ryhmäkohtaisia tukimuotoja ja oppilaskohtaisia tukitoimia ennen tavoitekokonaisuuksittain opiskeluun siirtymistä.
Tavoitekokonaisuudet laaditaan pääsääntöisesti vuosiluokkajaksojen 1–2, 3–6 ja 7–9 tavoitteiden mukaisesti. Oppilas etenee vuosiluokille 3 ja 7 pääsääntöisesti vasta silloin, kun hän on suorittanut hänelle laaditun suunnitelman mukaiset tavoitekokonaisuudet hyväksytysti.
* Oppiaineen oppimäärän rajaamisella tarkoitetaan oppilaalle asetettavan tavoitetason määrittelemistä hänen edellytystensä mukaiseksi.
- oppimäärän rajaaminen tehdään viimesijaisena keinona vasta silloin,
o jos oppilas ei ryhmäkohtaisista tukimuodoista ja oppilaskohtaisista tukitoimista huolimatta kykene suoriutumaan hyväksytysti (arvosana välttävä (5) perusopetuksen oppimäärästä ja opetussuunnitelman mukaisista tavoitteista
o kun oppilas on saanut oppilaskohtaisena tukitoimena erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta pienryhmässä tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta erityisluokassa kyseisessä oppiaineessa
o Arviointi on sanallinen ja siihen lisätään rajaamista ilmaiseva tähti (*)
- Vuosiluokilla 1–3 asteikko hyväksytty/hylätty
- Vuosiluokilla 4–9 asteikko erinomainen/hyvä/kohtalainen/välttävä/hylätty
- Päättötodistuksen arviointi on aina 5*, jota täydennetään liitteenä annettavalla sanallisella arvioinnilla
* Oppilaan vapauttamisella oppiaineen oppimäärän suorittamisesta terveydellisistä syistä tarkoitetaan lyhytaikaista (enintään 4 kk) ja määräaikaista opetukseen osallistumattomuutta terveydellisistä syistä. Jos tilapäinen vapauttaminen ei riitä oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin turvaamiseksi, sovelletaan perusopetuslakia opetuksen järjestämisestä oppilaalle oppimiskykyyn vaikuttavan vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella.
Lähde:
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma. E-perusteet,
https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/opetussuunnitelma/39651/perusopetus%2Ftiedot/tiedot