Mediatiedote 29.3.2023, tilinpäätös 2022
29.03.2023
ISOKYRÖ VUOSIKATTEELTAAN ENNÄTYSTULOKSEEN – LAINAKANTA LASKI
Isonkyrön kunnan tilinpäätös vuodelta 2022 on valmistunut ja kunnanhallitus päätti tilinpäätöksen allekirjoittamisesta 27.3.2023.
Käyttötalous ja muu rahoitus
Isonkyrön kunnan ulkoiset toimintakulut olivat 33,42 M€ laskien 0,22 %. Vuonna 2021 varsinaiset henkilöstökulut olivat 12,31 M€ (11,99 M€ vuonna 2021; kasvua 2,66 %). Tilinpäätösvuonna käytettiin sijaisrekrytointipalvelua, erityisesti perus-turvapalveluissa. Nämä kulut sisältyvät palvelujen ostoihin ja olivat koko kun-nassa 713.000 euroa (677.000 euroa vuonna 2021). Henkilöstökulut ylittyivät jälleen lähinnä ikäihmisten palveluissa.
Ulkoiset toimintatuotot olivat 4,27 M€ ja edelliseen vuoteen verrattuna kasvua oli 7,90 %. Toimintatuottojen kasvu johtui muun ohella valtion kattamista ko-ronavirusepidemian suorista testauksen, jäljityksen, rokottamisen ja hoidon kustannuksista (0,22 m€) sekä budjetoimattomista tuulivoimaloiden raken-nuslupatuotoista (0,14 m€).
Verotulot olivat vuoden 2022 tilinpäätöksen mukaan 17,51 M€ nousten 9,10 % (1,46 M€). Verotulot toteutuivat merkittävästi alkuperäistä ja muutettuakin ta-lousarviota paremmin. Kunnallisverotulot kertyivät muutettuakin talousarviota 0,33 M€ paremmin, yhteisöveroja saatiin budjetoitua selvästi enemmän (+0,62 m€) ja kiinteistöverojakin budjetoitua enemmän (+0,07 m€). Valtion-osuudet toteutuivat lähes budjetoidusti.
Vuoden 2022 vuosikate on 3,33 M€ (1,13 M€ v. 2021) eli 756 €/asukas (253 €/asukas v. 2021). Tilikauden tulos on poistojen jälkeen 1.580.892,34 ylijäämäi-nen (-493.933,21 € v. 2021). Alkuperäinen talousarvio oli laadittu 12.699 euroa ylijäämäiseksi.
Tilikauden budjetoitua selvästi parempi tulos johtuu lähinnä verotulojen ta-lousarviota selvästi paremmasta kehityksestä. Verotuloarvio tehtiin loka-kuussa 2021 Kuntaliiton veroennustekehikon pohjalta. Tilinpäätösvuonna ta-lousarvioon tehtiin käyttötalousosaan toimintamenoihin yht. 760.000 euron talousarviomuutokset erityisesti perusturvapalveluiden tehtäväalueille. Näistä talousarviomuutoksista huolimatta Sosiaalipalveluiden menomäärärahat ylittyivät n. 635.000 eurolla ja Varhaiskasvatuksen ja opetuksen tehtäväalueen menomäärärahat n. 229.000 eurolla. Perusturvan palvelualueen kokonaisme-not alittivat kuitenkin edellisvuoden kokonaismenot (-0,61 m€). Muut palvelu-alueet (hallintopalvelut, elinkeinopalvelut, tekniset palvelut ja hyvinvointipal-velut) pysyivät kokonaisuudessaan hyvin talousarviossa, vaikkakin yksittäisillä tehtäväalueilla oli pieniä menomäärärahojen ylityksiä tai tulomäärärahojen alituksia.
Poistot kasvoivat edelleen 0,14 M€ ja olivat 1,75 M€.
Investoinnit
Isonkyrön kunnan investointimenot nousivat 2,92 M€:oon (1,73 M€ v. 2021). Merkittävimmät investointikohteet olivat hoivaosaston muutos- ja laajennus-työn I- vaihe (1,1 m€). Hanke jatkuu II-vaiheella v. 2023.
Lainakanta
Uutta lainaa ei ole nostettu lainkaan vuosina 2021-2022. Kunnan lainakanta oli 2,715 M€ ja lainakanta laski 555.000 € edelliseen vuoteen verrattuna. Lainat asukasta kohden olivat 616 €/asukas (730 €/asukas v. 2021; koko maan tilin-päätösennakoiden mukainen keskiarvo 3.359 €/asukas).
Isonkyrön kunnanjohtaja Tero Kankaanpää:
”Sosiaali- ja terveyspalvelut eri muodoissaan ja eri nimityksillä olivat kuntien toiminnan ydintä yli 100 vuoden ajan. Tuo yhteys päättyi vuoteen 2022 ja kuntien voidaan katsoa syntyvän uudelleen, kun pitkään valmisteltu sote-uudistus toteutui täysimääräisesti vuoden 2023 alusta sosiaali- ja terveys-toimen ja pelastustoimen järjestämisvastuun siirtyessä hyvinvointialueille. Tässä kohdassa on vielä aika kiittää perusturvalautakuntaa ja hyvinvointialueelle siirtynyttä henkilöstöä Isonkyrön kunnan hyväksi tehdystä työstä. Sa-malla haluan kiittää Seinäjoen kaupunkia ja kuntayhtymiä hyvästä yhteis-työstä hyvinvointialueelle siirtyneissä palveluissa.
Nyt on jo eletty hyvinvointialueen aikaa noin kolme kuukautta. Muutos on ollut iso, mutta kuntalaisten arjessa sen vaikutukset ovat toistaiseksi olleet vähäisiä. Edelleen sosiaali- ja terveyspalveluja on antamassa pitkälti samat tutut ihmi-set, kuin ennen vuoden vaihdetta. Vain organisaatio ja hartiat ovat isommat.
Työtä tehdään sen eteen, että jatkossakin Isossakyrössä on saatavissa moni-puolisesti sosiaali- ja terveyspalveluja.
Työllisyystilanne parantui edelleen huolimatta ympäröivistä synkistä pilvistä. Työttömien työnhakijoiden osuus oli vuoden 2022 lopussa ainoastaan 5,4 % työvoimasta (8,6 % v. 2017, 6,6 % v. 2018, 7,1 % v. 2019, 10,7 % v. 2020, 6,9 % v. 2021). Myös pitkäaikaistyöttömyys vähentyi merkittävästi. Yksi suurimmista yritysten haasteista oli edelleenkin osaavan työvoiman saatavuus.
Vuosi 2022 jää aikakirjoihin Ukrainan sodan täysimittaisen syttymisen vuotena. Osallistuimme Ukrainan tukemiseen rahallisella lahjoituksella Etelä-Pohjan-maan liiton kautta sekä sotaa pakenevien perheiden majoittamiseen maa-hanmuuttoviraston ns. kuntamallin mukaisesti.
Perustimme keväällä uuden konserniyhtiön Isonkyrön Kehitys Oy:n Isonkyrön elinkeinotoiminnan ja sen edellytysten kehittämiseen. Pitkäjänteinen työ ja uu-det satsauksemme elinkeinotoiminnan kehittämiseen näkyivät Suomen Yrit-täjien Kuntabarometri-kyselyssä, jossa sijoituimme ensimmäistä kertaa TOP10-joukkoon kuntakokoluokassamme (alle 10000 asukasta) useilla baro-metrin osa-alueilla. Elinkeinopolitiisian kokonaisarviosanaltaan (4,08/5) yrit-täjät arvostivat meidät Etelä-Pohjanmaan toiseksi parhaaksi.
Isonkyrön Asuntovuokraus Oy aloitti keväällä 24 vuoden tauon jälkeen uudis-kohteen rakentamisen Pysäkkitielle pystyäksemme vastaamaan vuokra-asuntojen kysyntään. Maailmantilanne vähensi asuinrakennustonttien kysyn-tää vuoden 2022 aikana.
Taloudellisesti vuodesta 2022 muodostui lopulta erinomainen pitkälti erin-omaisen verotulokehityksen ansiosta. Kunnallisverotulokehitys on Manner-Suomen kunnista 18. paras (+8,4 %) ja yhteisöverotulokehitys 12. paras (+21,7 %).
Vuosikate 3,33 M€ on kunnan historian paras (aikaisempi ennätys 2.943.033,23 euroa vuonna 2016). Tilinpäätökseen sisältyy kertaluonteisia tu-losta parantavia eriä, kuten kuntayhtymien ylijäämien palautuksia ja tuulivoi-maloiden rakennuslupamaksuja. Tulokseksi muodostui 1.580.892,34 euroa. Hyvä vuosikate antaa hyvän taloudellisen perustan kunnan elinvoiman ja asukkaiden hyvinvoinnin turvaamiseen. Kun vuoden 2022 ylijäämä lisätään edellisten tilikausien kertyneeseen ylijäämään, taseessa on kertyneitä ylijäämiä noin 13,69 m€. Viime vuosina tehtyjen suurten kunnan elinvoimaa parantavien investointien poistot rasittavat talouttamme. Poistot ovatkin nousseet neljässä vuodessa yli 0,6 m€.
Kykenimme pitämään taloutemme tasapanoisena sosiaali- ja terveyden-huollon järjestämis- ja rahoitusvastuun loppuun saakka. Isonkyrön kunnan kaltaisten pienten kuntien talouden ennakoitavuus parantui merkittävästi so-siaali- ja terveydenhuollon järjestämis- ja rahoitusvastuun poistuttua vuoden 2022 lopussa ja näiden menojen satunnaisvaihteluriskien poistuessa. Uhkana on kuitenkin, että julkisen talouden tasapainottamistarve tulee näkymään myös kuntien tulopohjan heikkenemisenä tulevina vuosina. Hyvinvointialueuu-distus haastaa kuntainvestointien rahoituksen, kun noin puolet menoista ja tu-loista lähtee kunnista pois, mutta velat ja poistot jäävät kuntiin. Valtiolta tar-vitaan edelleen toimia kuntien investointikyvykkyyksien mahdollistamiseksi pi-demmällekin tähtäimellä samalla kun työllisyyttä ja kasvua tuetaan.
Tilinpäätös on myös merkittävästi talousarviota parempi, mikä osaltaan osoit-taa henkilöstön sitoutuneisuutta tarkkaan taloudenpitoon. Tästä kuuluu kiitos jokaiselle kunnan työntekijälle.”
Lisätietoja antavat:
Tero Kankaanpää
kunnanjohtaja
puh. 044-2970 256
tero.kankaanpaa@isokyro.fi
Jaana Järvi-Laturi
hallintojohtaja
puh. 050-314 2358
jaana.jarvi-laturi@isokyro.fi
Takaisin uutisiin