Eriyttäminen

Varhaiskasvatus ja koulutus » Perusopetus » Kolmiportainen tuki » Tukimuodot » Eriyttäminen

Eriyttäminen

Eriyttämisellä tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla yleisopetuksen opetussuunnitelmaan kuuluvaa oppiaineen sisältöä, muotoa, opetusmenetelmää tai havainnollistamistapaa varioidaan tai muokataan.

 

Erilaisia eriyttämistapoja

 

I Oppimisympäristö

  • Istumapaikka lähellä opettajaa
  • Istumapaikka kaukana häiriötekijöistä (ovesta, ikkunasta jne.)
  • Tavaroilla omat paikat
  • Ylimääräisten ärsykkeiden karsiminen luokasta
  • Selkeät, yhdessä sovitut säännöt luokassa
  • Eri työskentelykokoonpanojen kokeilu (yksilö, pari-, ryhmätyöskentely,
  • yhteistoimintaryhmät)
  • Opetusryhmän vaihtaminen
  • Eriytetty työskentelytila (esim. sermit)

 

II Oppimisen tukeminen
  • Päivän / tunnin ohjelman ja tavoitteiden läpikäyminen yhdessä oppilaiden kanssa
  • Ohjelma selkeästi näkyvissä päivän ajan
  • Toimintaohjeiden selkiyttäminen, yksinkertaistaminen ja pilkkominen
  • Läksyjen merkitseminen taululle
  • Läksyvihon/kalenterin päivittäinen käyttö
  • Opettajan, avustajan tai luokkatoverin apu tehtävien merkitsemisessä
  • Läksykirjojen ja opiskeluvälineiden mukanaolon tarkistaminen päivän lopuksi
  • Läksyjen kertaaminen ennen tunnin päättymistä
  • Tehtävälistan/työsuunnitelman käyttö luokassa
  • Tehtävätavoitteiden selkeä määrittely kahden kesken oppilaan kanssa
  • Tehtävien jakaminen osavaiheisiin
  • Tapahtumien runsas ennakointi
  • Yhteisten toimintatapojen sopiminen avustajan kanssa

 

III Opetus- ja toimintatapojen muokkaaminen

  • Lisätty mallintaminen ja ohjaaminen opetuksessa
  • Apumateriaalien käyttö
  • Havaintomateriaalien käyttö
  • Liikkumismahdollisuus luokassa
  • Lisätty myönteinen palaute toivotusta käyttäytymisestä
  • Säännöllinen palaute ja edistymisen tarkistaminen
  • Yksilölliset, lyhennetyt tehtävät
  • Palautejärjestelmän käyttö tehtävien tekemiseen
  • Palautejärjestelmän käyttö käyttäytymiseen
  • Lisätty henkilökohtainen ohjaus
  • Lisäaika kokeissa
  • Suulliset kokeet

 

IV Tehostettu yhteistyö

  • Reissuvihon päivittäinen t. viikoittainen käyttö
  • Lisätyt puhelinkontaktit vanhempiin huolista ja hyvistä asioista
  • Huoltajan kanssa pidetyt tapaamiset; tavoitteista ja toimenpiteistä sovittu
  • Yhteistyö toisten opettajien kanssa
  • Yhteistyö erityisopettajan kanssa
  • Sopimusten käyttö
  • Oppilaan tilanteen selvittäminen oppilashuoltoryhmässä
  • Asiantuntijapalveluiden käyttö (psykologi, perheneuvola)

 

V Yksilöllistävät toimenpiteet

  • Tehtävien eriyttäminen
  • Samanaikaisopetus
  • Tukiopetus
  • Palkkioiden sovittu ja järjestelmällinen käyttö
  • Lisätty sosiaalisten taitojen harjoittelu aikuisen tuella
  • Pulpettihoppi (oppiaineen tavoitteet listana)
  • Koulunkäyntiavustajan tuki