Eriyttäminen
Eriyttämisellä tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joilla yleisopetuksen opetussuunnitelmaan kuuluvaa oppiaineen sisältöä, muotoa, opetusmenetelmää tai havainnollistamistapaa varioidaan tai muokataan.
Erilaisia eriyttämistapoja
I Oppimisympäristö
-
Istumapaikka lähellä opettajaa
-
Istumapaikka kaukana häiriötekijöistä (ovesta, ikkunasta jne.)
-
Tavaroilla omat paikat
-
Ylimääräisten ärsykkeiden karsiminen luokasta
-
Selkeät, yhdessä sovitut säännöt luokassa
-
Eri työskentelykokoonpanojen kokeilu (yksilö, pari-, ryhmätyöskentely,
-
yhteistoimintaryhmät)
-
Opetusryhmän vaihtaminen
-
Eriytetty työskentelytila (esim. sermit)
II Oppimisen tukeminen
-
Päivän / tunnin ohjelman ja tavoitteiden läpikäyminen yhdessä oppilaiden kanssa
-
Ohjelma selkeästi näkyvissä päivän ajan
-
Toimintaohjeiden selkiyttäminen, yksinkertaistaminen ja pilkkominen
-
Läksyjen merkitseminen taululle
-
Läksyvihon/kalenterin päivittäinen käyttö
-
Opettajan, avustajan tai luokkatoverin apu tehtävien merkitsemisessä
-
Läksykirjojen ja opiskeluvälineiden mukanaolon tarkistaminen päivän lopuksi
-
Läksyjen kertaaminen ennen tunnin päättymistä
-
Tehtävälistan/työsuunnitelman käyttö luokassa
-
Tehtävätavoitteiden selkeä määrittely kahden kesken oppilaan kanssa
-
Tehtävien jakaminen osavaiheisiin
-
Tapahtumien runsas ennakointi
-
Yhteisten toimintatapojen sopiminen avustajan kanssa
III Opetus- ja toimintatapojen muokkaaminen
-
Lisätty mallintaminen ja ohjaaminen opetuksessa
-
Apumateriaalien käyttö
-
Havaintomateriaalien käyttö
-
Liikkumismahdollisuus luokassa
-
Lisätty myönteinen palaute toivotusta käyttäytymisestä
-
Säännöllinen palaute ja edistymisen tarkistaminen
-
Yksilölliset, lyhennetyt tehtävät
-
Palautejärjestelmän käyttö tehtävien tekemiseen
-
Palautejärjestelmän käyttö käyttäytymiseen
-
Lisätty henkilökohtainen ohjaus
-
Lisäaika kokeissa
-
Suulliset kokeet
IV Tehostettu yhteistyö
-
Reissuvihon päivittäinen t. viikoittainen käyttö
-
Lisätyt puhelinkontaktit vanhempiin huolista ja hyvistä asioista
-
Huoltajan kanssa pidetyt tapaamiset; tavoitteista ja toimenpiteistä sovittu
-
Yhteistyö toisten opettajien kanssa
-
Yhteistyö erityisopettajan kanssa
-
Sopimusten käyttö
-
Oppilaan tilanteen selvittäminen oppilashuoltoryhmässä
-
Asiantuntijapalveluiden käyttö (psykologi, perheneuvola)
V Yksilöllistävät toimenpiteet
-
Tehtävien eriyttäminen
-
Samanaikaisopetus
-
Tukiopetus
-
Palkkioiden sovittu ja järjestelmällinen käyttö
-
Lisätty sosiaalisten taitojen harjoittelu aikuisen tuella
-
Pulpettihoppi (oppiaineen tavoitteet listana)
-
Koulunkäyntiavustajan tuki