Oppilashuollollinen tuki
OPPILASHUOLLON TOIMINTAMALLI
Opettaja
-
keskustelee oppilaan kanssa
-
ottaa yhteyttä huoltajiin
-
selvittelee tilannetta yhdessä oppilaan perheen kanssa ja pyrkii avoimella yhteistyöllä ja keskusteluilla löytämään tilanteeseen sopivat ratkaisut
-
järjestää oppilaalle tarvittavan tuen, joka voi olla esim. tukiopetus, luokkaympäristön tai materiaalin muokkaus , erityisopetus, ohjaus kuraattorin / terveydenhoitajan / opinto-ohjaajan luo
-
Koulukuraattorin, terveydenhoitajan tai erityisopettajan luokse oppilas voi tulla itse tai yhteyttä voi ottaa opettaja tai huoltajat. Erillistä lähetettä tai lomaketta ei tarvita.
Mikäli opettajan toimet eivät riitä
-
opettaja tuo yksittäistä oppilasta koskien asian oppilashuoltoryhmän käsiteltäväksi täyttämällä oppilashuoltolomakkeen ja ilmoittaa tästä ennen käsittelyä vanhemmille
-
kiireellisissä tapauksissa opettaja voi ottaa suoraan yhteyttä valitsemaansa oppilashuoltoryhmän jäseneen esim. konsultatiivisessa mielessä (rehtori/ apulaisrehtori, opinto-ohjaaja, kuraattori, terveydenhoitaja, erityisopettajat)
Oppilashuoltoryhmä
-
arvioi tarvittavat toimenpiteet ja ohjaa asian eteenpäin ja hoitaa tiedotuksen tarvittaville tahoille
-
vastaa eri tukimuotojen siirtymävaiheiden oppilaskohtaisesta käsittelystä ja tarvittavien lomakkeiden täyttämisestä
Mahdollisia toimenpiteitä
-
psykologiset tutkimukset, sosiaalinen tai terveydellinen selvitys ja ohjaus
-
palaverit koulun yhteistyötahojen kanssa
-
erityisopetukseen ohjaaminen
-
lastensuojeluilmoitus sosiaaliviranomaisille
-
rehtorin toimivaltaan kuuluvat toimet
-
tilanteen seuranta